Entre 2016 i 2017 les drassanes MB92 i Varador 2000 i les marines OneOcean Port Vell, Marina Vela i Mataró Marina Barcelona hauran invertit fins 92,3 milions d'euros a les seves instal·lacions, amb l'objectiu d'ampliar capacitat i serveis destinats a les embarcacions de gran eslora, que es consideren pimes flotants que injecten a l'economia local uns dos milions d'euros anuals per unitat.
Les cinc instal·lacions formen part del Barcelona Clúster Nàutic, l'associació d'institucions i empreses que treballa per la competitivitat del sector nàutic a la capital catalana, i que amb una mica més de tres anys de vida ja suma 84 associats.
Atraure la flota d'embarcacions de gran eslora a Barcelona, com a base per als creuers pel Mediterrani i com a base de reparacions i manteniment, és una de les línies d'acció del clúster. Les marines de l'àrea metropolitana de Barcelona tenen capacitat per acollir un total de 300 d'aquests iots; es calcula que cada un d'ells deixa a la ciutat on està amarrat dos milions d'euros a l'any, entre despeses de manteniment, amarratge, provisions i altres.
La major inversió l'està realitzant MB92, drassana de 76.000 metres quadrats que està ubicada al Port de Barcelona i que és líder mundial en el manteniment, la reparació i el recondicionament (refit) de superiots. L'empresa inverteix un total de 45 milions d'euros en un nou sistema de varada "shiplift" de 4.000 tones, amb capacitat per varar embarcacions de fins a 105 metres d'eslora. Amb aquesta inversió, MB92 donarà resposta a la creixent flota mundial d'embarcacions de gran eslora, de la qual cada any passa per les seves instal·lacions més d'un centenar de vaixells d'entre 35 i 200 metres d'eslora.
La inversió en la nova marina situada al costat de l’Hotel W Barcelona, Marina Vela, és d'uns 40 milions d'euros, dels quals fins al dia d'avui se n'han invertit tres. Es preveu que les obres finalitzin en entre dos i tres mesos.
OneOcean Port Vell va invertir el 2016 cinc milions, en la qual va ser l'última fase d'ampliació de la marina, que va permetre guanyar vuit nous amarratges per a vaixells d'entre 30 i 80 metres d'eslora al Moll de Pescadors. La primera fase de la transformació de la marina va finalitzar a finals de 2014 després d'una inversió de 80 milions d'euros.
Varador 2000, que gestiona una drassana a Arenys de Mar que és base tècnica de reparació i manteniment d'embarcacions i la base nàutica per a grans eslores Mataró Marina Barcelona, està invertint 2,3 milions d'euros (1,1 a Mataró Marina Barcelona i 1,2 a la base d'Arenys). El 45% de la inversió està ja executada i es calcula que s'arribarà el cent per cent al setembre.
Sobre el sector a Barcelona
El Barcelona Clúster Nàutic representa un sector que és un motor econòmic per a la ciutat de Barcelona. Segons un estudi realitzat per la Cambra de Comerç de Barcelona, les 305 empreses de Barcelona relacionades amb el sector nàutic generen un total de 836 milions d'euros d'impacte econòmic directe, indirecte i induït i fins a 8.300 llocs de treball. Els 84 associats del Barcelona Clúster Nàutic sumen una facturació d'uns 350 milions d'euros.

El Barcelona Clúster Nàutic ha estat present en una nova edició del Saló Nàutic Internacional de Barcelona, consolidant el seu paper com a agent clau en l’impuls del sector nàutic…[+]
El Barcelona Clúster Nàutic ha tingut una destacada participació a l’Àgora Port del Saló Nàutic Internacional de Barcelona, un espai de referència per al diàleg, el coneixement i la innovació…[+]
En el marc del Monaco Yacht Show 2025, el Barcelona Clúster Nàutic i el Cluster Yachting Monaco han acordat col·laborar de manera més estreta amb l’objectiu de reforçar els vincles…[+]